Alocuțiunea Preşedintelui României, domnul Klaus Iohannis, susţinută cu ocazia festivităţii de absolvire a clasei a VIII-a, promoția 2015 – 2016, de la Școala Gimnazială „Gheorghe Nechita”

12:00 | 17 Iunie 2016

Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a susținut vineri, 17 iunie a.c., în comuna Motoșeni, județul Bacău, o alocuțiune cu ocazia festivităţii de absolvire a clasei a VIII-a, promoția 2015 – 2016, de la Școala Gimnazială „Gheorghe Nechita”.

Vă prezentăm în continuare textul alocuțiunii:

„Dragi elevi, profesori și părinți,

Excelențele voastre doamnelor ambasador,

Domnule Director,

Stimați reprezentanți ai autorităților locale,

Este o bucurie pentru mine să fim astăzi împreună la Școala Gimnazială „Gheorghe Nechita” din Motoșeni, o școală aparte din mediul rural. Ceea ce vă recomandă nu sunt dotările deosebite, sălile de sport sau laboratoarele impresionante, nu sunt nici investițiile importante în infrastructura școlară. Cadrele didactice însă fac ca Școala Gimnazială din Motoșeni să fie un exemplu remarcabil. Prin dedicarea lor au atras și menținut în școală din ce în ce mai mulți copii, ajutându-i să-și dezvolte potențialul individual, să devină cetățeni implicaţi și activi.

Alături de echipa UNICEF, implementați proiectul „Incluziune socială prin servicii integrate la nivel comunitar”, un demers care și-a demonstrat eficacitatea prin colaborarea între autoritățile care pot ajuta copiii să rămână în școală și părinții care au înţeles importanța educaţiei şcolare. Este un model care merită extins la nivel național.

Doamnelor și domnilor,

Vă felicit pe toți, profesori, elevi, părinți și reprezentanți ai comunității locale, pentru îndârjirea cu care ați luptat pentru a crește participarea la educație a copiilor din comunitatea dumneavoastră, arătându-le că viitorul lor depinde de forțele și de potențialul propriu. Cu o rată de cuprindere de 100% și zero, repet zero, abandon școlar, ați demonstrat că se poate și că omul sfințește locul. Cred că astfel de reușite ar trebui să reprezinte, și ele, un criteriu de performanță în evaluarea și salarizarea cadrelor didactice. 

Asigurarea unei educații de calitate, indiferent de mediul de proveniență este esențială pentru a reduce abandonul școlar. În tot acest demers, școala, prin cadrele sale didactice, joacă un rol decisiv.  Şcoala trebuie să ofere un mediu sigur și motivant pentru elevi, un proces educațional în care ei sunt dornici să se implice, în care participă cu bucurie și nu cu teamă, în care primează respectul și aprecierea între ei și dascălii lor.  

Doamnelor și domnilor,

La nivel naţional, abandonul şcolar reprezintă o realitate pe care nu o putem ignora. Este un fenomen din ce în ce mai prezent, cu implicații sociale și economice severe. Conform prognozelor, doar unul din 10 locuri de muncă va putea fi accesat în viitor de către o persoană care a părăsit de timpuriu școala.

Din păcate, statisticile ne arată că în România, aproape 12% dintre copiii cu vârste între 3 şi 18 ani nu sunt cuprinși în învățământul preuniversitar, iar la nivelul învățământului gimnazial, diferențele de participare la educație între mediul urban şi mediul rural ajung până la valori de 24 de procente. Concret, un copil din mediul rural studiază în învățământul primar și gimnazial cu aproximativ , vorbesc în medie, sigur, un an mai puțin decât un copil din mediul urban.

Am mai spus-o și o repet: România nu își permite să mai piardă potenţial, iar comunitățile dezavantajate au tot dreptul la o educație incluzivă, de calitate, în spații de învățământ sigure, cu un personal didactic centrat pe elev.

În luna iunie 2016, Guvernul a aprobat Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a școlii. Îmi exprim speranța că măsurile asumate vor fi susținute prin activități cu o finanțare adecvată, în care să primeze interesul educațional al copiilor și nu limitările strict contabile. Extinderea unor programe cum sunt „Școala după școală”, „A doua șansă” și dezvoltarea serviciilor de educație timpurie sunt extrem de importante şi trebuie susţinute şi în viitor.

Dragi elevi,

Îmi face plăcere să fiu astăzi aici, alături de voi, la acest moment festiv, la absolvirea clasei a VIII-a. Mă bucur să văd pe chipurile voastre dorința de a continua studiile, de a merge la liceu și apoi la facultate sau în sistemul de educație profesională. Este important să nu renunţaţi şi să credeți în șansa voastră. Fiţi convinşi că prin perseverenţă şi muncă vă veţi îndeplini fiecare visul de a ajunge cineva când veţi fi mari. Voi sunteți speranța pentru un viitor mai bun, nu doar pentru comunitatea din Motoșeni, ci pentru întreaga țară. Voi sunteți profesioniștii de mâine, viitorii profesori, medici, ingineri sau, de ce nu, cei care veţi lua decizii, ca oameni politici, pentru România.

Vă doresc mult succes în clasa a IX-a!

Dragi colegi, profesori și diriginți,

Fizica nu este pe placul tuturor, ba chiar aş spune, fizica nu este pe placul multora, dar pentru mine ea a devenit vocație mai ales datorită dascălului meu, care prin modul de predare a transformat-o într-o poveste vie, motivantă. Este, dacă îl pot numi astfel, exemplul care mi-a demonstrat cum profesia didactică ghidează destinele copiilor și le deschide drumul către viitor, indiferent de cariera aleasă.

Dumneavoastră ați reușit la Motoșeni să transformați întreaga programă școlară într-o poveste care a captivat și inspirat toți acești copii. Mai mult, ați reușit prin cursurile de educație parentală să formați și să implicați în tot acest demers părinții și întreaga comunitate.

Vă felicit pentru reușitele dumneavoastră și sper că ecoul acestor rezultate să inspire și alte povești de succes, demonstrând că schimbarea este posibilă cu și prin educație.

Vă mulțumesc. ”