Alocuţiunea Preşedintelui României, domnul Klaus Iohannis, susţinută în cadrul evenimentului cu tema „Pacientul - Centrul Sistemului de Sănătate”

9:30 | 03 Decembrie 2015

„Domnule Ministru,
Domnilor parlamentari,
Stimați invitați,

Forumul „Pacientul – Centrul Sistemului de Sănătate” este un eveniment care face parte dintr-un demers mai amplu, dedicat dezbaterilor asupra situației sistemului sanitar și posibilelor soluții pentru a-l face mai corect și mai eficient pentru cetățeni. Am oferit aici, la Palatul Cotroceni, cadrul de dialog pe tema migrației personalului medical, pe tema educației pentru sănătate și prevenției, iar acum găzduim acest eveniment dedicat pacienților și modului în care sistemul sanitar răspunde nevoilor lor. 
Îmi doresc ca aceste dezbateri să nu reprezinte simple evenimente punctuale pe agenda diverșilor actori din sistem, ci să ofere premisele unor strategii și direcții pentru reformarea autentică a acestui sistem, care ne afectează și ne preocupă pe toți.

Posibilitatea pacienților de a fi implicați în îngrijirea sănătății lor a evoluat în ultimele decenii, iar înțelegerea acestui nou rol al pacientului este unul dintre fundamentele succesului unui sistem în sănătate. Cu alte cuvinte, este important ca pacienții să-și cunoască drepturile, iar ceilalți participanți la actul medical să se raporteze la ei cu respect și responsabilitate.
Din păcate, atunci când fac comparație cu restul statelor europene, românii se declară nemulțumiți de sistemul sanitar de la noi. Autoritățile publice din domeniu au elaborat, în decursul anilor, strategii și planuri ori au încercat să ia măsuri menite să conducă la ameliorarea sistemului. Din nefericire, ca și în cazul altor domenii, nu de teorie și de planuri am dus sau ducem lipsă, ci de conectare la realitate, de consecvență în aplicarea lor și în ducerea lor la îndeplinire. 

O reformare reală a sistemului nu se poate face cu ignorarea pacienților sau cu o consultare pur formală a asociațiilor de pacienți. Dimpotrivă, aceasta trebuie să pornească de la pacient, de la nevoi și așteptări, și asta în mod transparent. 

Doamnelor și domnilor,

Fără îndoială, sistemul sanitar are numeroase probleme - plecarea cadrelor medicale în străinătate, lipsa dotărilor și infrastructurii sanitare, management neperformant. Toate acestea se răsfrâng în mod direct asupra pacientului. 
Cred că este de datoria noastră să redăm cetăţenilor încrederea în sistemul naţional de sănătate prin garantarea accesului real la serviciile medicale de care aceștia au nevoie şi a calităţii actului medical, prin finanţarea adecvată şi administrarea eficientă a resurselor în domeniu, prin redarea demnităţii profesionale personalului medical şi stoparea exodului medicilor.
Niciuna dintre aceste probleme nu se poate însă rezolva în absența conștientizării că pacientul și o relație profesionistă și responsabilă cu el reprezintă parte din soluțiile preconizate. Înțelegerea acestui aspect este deosebit de importantă, insuficient asimilată de către decidenții din domeniu și, aș îndrăzni să spun, chiar de natură a schimba întreaga modalitate în care gândim sistemul. 
Asta înseamnă, cred eu, a pune pacientul în centrul sistemului, ca liant între actorii acestui sistem: medicul de familie, medicul de spital, casa de asigurări de sănătate, farmaciști, autoritățile de reglementare a asistenței medicale. 
Ne dorim cu toții un sistem de sănătate care dovedește respect pentru nevoile și valorile pacientului, care furnizează informația corectă și completă, esențială pentru ca pacienții să ia decizii proprii legate de sănătatea lor. Un asemenea sistem trebuie să permită implicarea pacienților în definirea politicilor de sănătate și să asigure acces la servicii potrivite, sigure și de calitate. 
Sper ca dezbaterile dumneavoastră să ofere câteva direcții pentru ca România să aibă un astfel de sistem.

Vă mulțumesc și vă doresc mult succes astăzi!”